Rali: biztonság kontra pénz

El sem indult a szezon, máris heves indulatok dúlnak a pécsi sprintes mezőnyben. A Magyar Autó és Motorsport Szövetség új szabályozása szerint minden versenyautónak rendelkeznie kell az FIA által is előírt homológ biztonsági felszerelésekkel, a versenyzőpárosoknak pedig homológ ruházattal. Csakhogy e felszerelések méregdrágák, emiatt páran abbahagyni kényszerülnek a ralizást. Véleményeket gyűjtöttünk össze pró és kontra. 

Szabó Béla (Trabant): – Már egészen biztos, hogy 2017-ben nem folytatom kedvenc sportomat. Az MNASZ új szabályzata szerint szinte teljesen át kellene építeni a Trabit horribilis pénzért, amire nincs lehetőségem. És nemcsak én jártam így, Pécsen gyakorlatilag a sprint mezőny komplett 1-es, 2-es kategóriája megy a levesbe. Ebben a két kategóriában versenyeztek eddig a kispénzű, de lelkes, tehetséges fiúk és lányok. Az amatőrként indult, ma már MARB-versenyek a Rali2 osztály belépőjének számítanak, most a szerényebb anyagiakkal bíró sprinteseket lehetetlenítették el. De elhalt a Rali1 osztály is, brutálisak a nevezési díjak, semmibe veszik a szurkolókat.

Pallaghy Botond (Peugeot): – A „homologizációs fájdalmak” már tavaly megjelentek, amit sokaknál nem is annyira a kötelezővé tett műszaki átalakítások okozták – ezekre adtak határidőt –, hanem a szintén kötelezővé tett homológ versenyruházat beszerzése jött csapásként. Itt kéne valamit engedni, több időt adni a méregdrága tűzálló overallok, bukósisak, tűzálló alsó ruházat, maszkok, kesztyűk, cipők beszerzésére, hacsak nem a sprint teljes ellehetetlenítése a cél. A MARB Déli Régió szerepvállalása amúgy is visszaszorult az utóbbi időben, már nem Pécs a fellegvár.

Kálmánczy Balázs (Lada): – Nonszensz az egész, elveszik a gyerekek játékát! A szigorú műszaki gépátvételeken eddig is csak a megfelelő autók kaptak rajtengedélyt. Nem kell ekkora túlzott biztonság! A ralizás persze veszélyekkel jár, de ha az én pénzemből, az én autómmal a fák között 120-szal száguldok, az én felelősségem.

Serényi András (Trabant): – Mivel mi már Historicban versenyzünk, tavaly eleve az új szabályoknak megfelelve kellett átépítenünk a Trabit, és az úgynevezett teszt licenccel indulhatunk a sprintben. Bár ez most még sokaknak bosszantó lehet, de tavaly is azt mondtam, a szövetség nem azért találta ki, hogy ellehetetlenítsen kezdő versenyzőket, a FIA ránk is kötelező műszaki előírásai miatt egyszerűen muszáj volt nekik meglépni egy erős felzárkóztatást, a Rali1-ben hatályos szabályokhoz való igazodásként is. Arról van szó, hogy próbáljunk felnőni a ralihoz. A sprintből gyakorlatilag Rali3 osztályt szeretnének létrehozni, és én egyetértek az új szabályokkal.

Fekete Kálmán

(A cikk a Pécsi Hírek 2017/9. számában jelent meg. )

Mecsek Rallye - szponzorok Mecsek Rallye - szponzorok
AQUAPROFIT