„Az egész cirkusz kétkeréken kezdődött” – Bálint Árpád

 

A pécsi autósport egyik úttörője, autóversenyző, a legendás Ferjáncz—team oszlopos tagja, a versenyek állandó látogatója – Bálint Árpáddal beszélgettünk a kezdetekről.

Bálint Árpád Pécsett, a Zsolnay Vilmos utcában töltötte gyermekéveit. Seregélyi Laci bácsival lakott egy házban, akinek gumiszerelő műhelye volt, abban az időben ő a pécsi motoros és autós társadalom lelkes tagja volt.

  • Ott kapott el a gépszíj, amúgy a szüleim kereskedők voltak, anyunak fűszer-csemege boltja a patika alatt, az Irgalmasok utcájában, édesapám pedig a Graumann húsboltban. Nem is gondolták, hogy ez lesz, de aztán apám vette meg az első motoromat.

motoros-tettye

Az egész cirkusz 1948-ban kezdődött, 13 évesen indult először motorversenyen, 100-as Csepellel, egy tettyei versenyen. Akkor még nem volt kötelező a bukósisak. A verseny útvonala a Tettye –  Kőbánya – Dömörkapu – Kisrét sípálya aljához – sétaúton fel a Kiss József kilátóig – le a „vágáson” a Mandulás kempinghez – Üdülő szálló – Francia emlékmű vonalon haladt.

  • Mivel nem voltam még 14 éves, apám szólt Zsolt doktornak, hogy kellene a versenyhez korengedményes jogosítvány, a doktor bácsi mondta, „ha tudod tartani a szádat, akkor mától kezdve 14 éves vagy”. A mai napig hálás vagyok ezért. Akkortól ment a motorozás, persze a járgányok mindig változtak – 100-as Csepel, 125-ös MONDIÁL, 250-es MISINA, 350-es NORTON, közben salakversenyeken oldalkocsis motoron voltam utas.

steyer-puch-1970

Aztán jött a „négykerék”, az 500-as Steyer-Puch, ami a mai napig működő járgány, egy ilyennel négy éve ment a Mecseken. Érdekessége, hogy Ernyei Bélától, a ”Princ a katona” című nagysikerű film főszereplőjétől vásárolta, akit az autózáson keresztül ismert meg.

  • Akkoriban 600-850-1150-es kategóriák voltak, itt már nem volt versenyképes a Steyer-Puch. Akkor jött Magyarországra a Zsiguli,  a Pécsi Volánnál volt először homológ Zsiguli. Szép számmal nyertünk magyar bajnokságokat a kategóriánkban. A hőskorban volt egy túraosztály és a raliosztály, oda fel kellett kerülni, nem nevezéssel. Az elsők kerülhettek fel. A Zsiguli-korszakban minden évben benn voltam az első háromban.

ladaban-2

Aztán versenyzésen keresztül több lehetőség is megtalálta:

– 1975-ben Kővári Gyuri rám telefonált, hogy a háború befejezésének a 30. évfordulóján május 9-én Berlinben összejön a világ valamennyi fegyveres testülete, én lennék a magyar delegáció vezetőjének a sofőrje. Persze hogy igent mondtam. 5 vadonatúj 412-es Moszkviccsal  politikusokat, veteránokat, ifjúmunkásokat, újságírókat szállítottunk. A pécsi Pánics György is tagja volt az újságíró delegációnak. A Vörös Október Ruhagyár felruházott bennünket, szóval nem mehettünk akárhogy. Indulás előtt egy hónappal Pestre mentünk az autókért, onnét indultunk Moszkvába. Akkor a jugoszlávok közölték, hogy őket nem kellett felszabadítani, ők nem jönnek, így óriási kerülővel – Moszkva, Románia, Bulgária, Románia, Magyarország, Csehszlovákai, Lengyelország útvonalon jutottunk el 30 nap alatt Berlinbe, ahol egy elit szállodában, a Stadt Berlinben szállásoltak el bennünket.

moszkva-berlin-tura-2

A versenyzést nem önszántából hagyta abba. 1975-ben megnyerték a Rába Rallyet, ez az év első harmadában volt, kategóriában nyertes, abszolút másodikként. Akkor ott közölték vele, hogy talán  nem kellene annyit külföldön versenyezni, egy héten belül otthagyta a Pécsi Volánt, a csapattal azonban megmaradt a barátság. Akkor találkozott össze Ferjáncz Attilával.

  • Megkérdezte, miért vagyok annyira letörve… és amikor megtudta, meghívott a csapatába. A szervízcsapat tagjaként dolgoztam. Kővári Gyurinak és nekem volt buszjogosítványom, az első egy-két évben Volga kombi és Barkas kisbuszok voltak a szervízautók, ezekkel vontattuk a versenyautókat, utána jöttek az Ikaruszok, amiben el lehetett szállítani a versenyautót is.

ferjanczzal-2

Hol Romániában versenyeztek Turnuseverintől (Vaskapu) Nagybányáig (Baiamare), ez nagyjából kétezer kilométert jelentett, hol pedig Bulgáriában az „Aranyhomok” versenyen, Várnától Várnáig (2500 kilométer), de nyugatra is eljutottak, Spanyolországba, Olaszországba, Elba szigetére. Szolgálati útlevéllel mentek, ebből kettő volt, az egyiket vízumozták, a másikkal utaztak. Volt olyan éve, hogy 103 napot nem volt itthon, a család azért nem szólt, mert a felesége és a lánya is sportbíró volt.

  • Ferjánczzal bejártuk Európát, az akkori időkben egy név volt, Kelet-Európát képviselte, a Renault gyár gyári versenyzője volt Rothmans és Camel színekben. Kilógtunk a sorból, több gyári csapat nem volt, ilyen háttérrel nem rendelkezett csapat, mint a Ferjáncz team. Olyan is volt, hogy kimentünk és dolgoztunk a Renault gyárban a kisérleti műhelyben. Az összes magyarországi versenyen indultunk, sorozatban nyertük a versenyeket.

ferjancz-csapat-2

A mai napig a legkisebb amatőr versenyeket is megnézi, annyira szereti a ralit.

  • A mai raliverseny igazából meglehetősen financiális alapokon nyugszik, ma már kiment a divatból, hogy minden magyar versenyen elinduljanak és magyar bajnokok legyenek. Tudom, hogy csábító a külföldi versenyeken való indulás lehetősége, és a hosszú távú ralik anyagi hátterét megterremteni nem egyszerű dolog, szponzorok. A mai modern atuók techikai háttere nem összsehasonlítható a régi időkkel. Figyelemmel kísérem Ranga Laci barátom gyermekeit és szívesen látogatok autós megmozdulásra, nemcsak a felsőfokú versenyekre, hanem például a ralisprint versenyeket is szívesen látogatom.

(A cikk a Pécsi Hírek 2017/10. számában jelent meg.)

Mecsek Rallye - szponzorok Mecsek Rallye - szponzorok
AQUAPROFIT