2,5 másodperc alatt százon

Többszörös magyar bajnok, aki utolsó pécsi futamán abszolut első lett Forma 3-as autójával. Azóta is versenyzik, hiszen 2016-ban megnyerte a Horvát Autós Hegyibajnokságot, de itthon már nem látjuk. Balatincz Zoltánt kérdeztük külföldi szerepléseiről, a pécsi visszatérésről és nagyon gyors kocsijáról.

 

futamszunetben-lefele-gurul-a-mezony-a-rajthoz-2 

– Nem az első pécsi versenyző vagy, aki egy határainkon túli klub színeiben öregbíti a pécsi autóversenyzők jó hírnevét. A legutóbbi három év horvát bajnokcsapata, az A.K. Dubrovnik Racing versenyzője vagy. Miért igazoltál hozzájuk?

 – Mert itthon 10 éve nincs hegyiversenyzés. Forma autóval csak ott mehetünk, ahol a pálya biztonsági berendezései megfelelőek. Déli szomszédunknál ezt megoldották és a legtávolabbi pályák Boszniában és Montenegróban is ezer kilométeren belül vannak. 150-350 induló sorakozik fel egy-egy futamon, s 15-20 ezer néző szurkol a pályák mellett! A hegyiversenyek kétnaposak, szombaton csak 2 edzőfutam áll rendelkezésünkre, ekkor kell fejből megtanulni az adott pályát, vasárnap pedig jön a két versenyfutam. Gyárilag tuningolt 100 lóerős kis kocsival tanulom a pályákat.

esoben-altalaban-verhetetlen-2

 

– Mit kell tudni e hang- és lóerő-gyárról?

– Forma 3-as Nissan Colin, 2000 kcm-es, 240-250-lóerős, DOHC, vagyis a hengerfejben dupla vezérműtengelyes, 16 szelepes szívómotor. 6 sebességes szekvenciális váltóval, differenciálzárral. Gyorsulása egyezik a fékezhetőség idejével, 2,5 mp alatt éri el a 100-as tempót, s a kerekenként 4 dugattyús Brembo fékekkel 240-ről ennyi idő alatt nullára is fékezhető, összsúlya 400 kg.

 

parja-krisztina-szereloje-solti-ferenc-2

 

– Melyik pályán érted el legnagyobb sebességed?

– Az autó menne 300 felett is, de a hegyi pályák kanyarja miatti rövid váltóáttételt használunk, ezért nem érhető el ez a sebesség. Szlovéniában például 20 másodpercig megyek 240-el, aztán jön egy jobbos tűkanyar, akkor 1-es fokozatig kapcsolok vissza. Ha elrontom a kanyart, akko sziklák, fák, és egy szakadék vár. A hegyiversenyzésnek ez az egyik nehézsége. Ilyenkor vagyok hálás a fantasztikus fékrendszernek. A klasszikus pécsi pálya viszonylag „lassú” volt, a korábbi Reynard Lotusszal 180 volt az elérhető végsebesség.

 

tavalyi-horvat-bajnoki-serlegevel-2

 

– Egy repülőgép felszállásához szükséges sebességét is túllépitek, nem kell a „felszállástól” tartani?

– Nem, mert az autó alját beborító diffúzor vákuum hatása leszorítja a gépet. A belépő légnyílása 2,5 centire az úttól erős légáramlást biztosít a diffuzorba. Hátránya, hogy esőben felkapja a vizet.

 

 

– Mikor láthatunk legközelebb Pécsen?

– A Mecsek Rallye rendezőbizottságától azt az információkat kaptam, hogy 2017-ben felújítják a Ranga László utat – Szentkút-Remeterét között -, akkor minden akadály elhárulna, és újra indulhatnék… Ha Pécsen újra lesz hegyiverseny, akkor egészen biztosan rajthoz állok, mégiscsak pécsi vagyok…

A brutális gép:

A Forma-3-as Nissan Colony 2000 köbcentiméteres, 250 lóerős, dupla vezérlőtengelyes, 16 szelepes szívómotor. Ehhez jön a 6 sebességes szekvenciális váltó differenciálzárral. Gyorsulása egyezik a fékezhetőség idejével: 2,5 másodperc alatt éri el a 100 km/h sebességet, és a 240-es sebességről ennyi idő alatt a nullára is fékezhető. Az autó teljes össztömege mindössze 400 kilogramm, ami egy Trabantnál is kevesebb.

Névjegy:

Vállalkozó. 1970-ben született. Édesapja – aki akkoriban gokartversenyző volt – 3 évesen ültette be először egy saját építésű 125 köbcentis gokartba. Innen nem volt megállás és már 28 évesen hegyi- és pályaversenyző lett, egy Lada VFTS motoros Metalex autóval.  2003 óta versenyez Forma 3-as torpedókkal, és a pécsi hegyiversenyen még az  Európa-bajnok Walter Leitgébet is legyőzte.

Fotók: Tavalyi horvát bajnoki serlegével – Fekete Kálmán

Többi kép Weichardt János

(A cikk a Pécsi Hírek 2017/4. számában jelent meg)

Mecsek Rallye - szponzorok Mecsek Rallye - szponzorok
Új Ház Centrum - Az építőanyagok forrása