Szauer Gergőék Ladáról Mitsubishire váltanak?

Ezt a kérdés tette föl az orfűi futam közönsége is. A spéci Ladájukkal az 50. Új Ház Centrum Léta Ker Mecsek Rallye-n abszolút 20. helyre autózó páros a  legutóbbi rallye sprint futamon azzal az N csoportos Mitsubishi Lancer Evo IX-cel indult s lett végül abszolút 4., amivel Ranga Péter riogatta a nemzetközi mezőnyt az ERC-n. A hirtelen váltásról kérdeztük Gergőt. 

– Tényleg csak egy sprint futam erejéig váltottatok Mitsubishire?
 – Igen, kísérlet volt, hogy megtudjuk, miként érezzük magunkat egy ilyen autóban, s hogyan boldogulunk vele menet közben. Az autó a Topp Cars Rallye Team tulajdona. A lehetőséget, hogy kipróbálhassuk magunkat ezzel az autóval, Dara Gábornak, Topp Zoltánnak, a Praktistar Motorsportnak a Pirellinek és az Autógumiplázának köszönhetjük elsősorban.

img_0807-2

– Nehéz párhuzamot vonni a két autó között?

– Mindkettőnek négy kereke van, kormánnyal és pedálokkal lehet irányítani.  A Ladánk teljesítménye megközelítőleg 160-170 lóerő körül mozoghat. A Mitsubishi ereje nem sokkal marad el a duplájától. Míg a Ladán két kerék hajt hátul, addig itt mind a négy. Ez már sok mindent átrendez a forgatókönyvben. Sebességváltója hasonló, mint a Ladáé, ötsebességes, ugyan úgy kell használni. Fékje zavarba ejtően jó és roppant hatékony, nagyon kifinomult. Motorereje elképesztő! Legszámottevőbb különbség a motorok között, hogy míg a Ladát 8000-es percenkénti fordulat körül kell énekeltetni, olykor még fölötte is, a Mitsubishit 4000-4500 között optimális elváltani. Brutális nyomatéka bárhonnan képes kilőni az autót, nagyon komoly sebességre képes anélkül, hogy azt a vezető észrevenné. A futóműve nagyon pontos, ehhez hasonlót még nem éreztem korábban. Sokkal többet tud, mint amit sikerült megtapasztalnom, jóval többet kellene autóznom vele, mire egyáltalán eljutnánk a „tegeződésig”.

– Teljesen más vezetési stílust és felfogást kíván egy ilyen profi versenyautó?

– Ezek a változások már a pályafelíráskor életbe lépnek. Az itiner is más szabályok és gondolatok szerint íródik. Az összkerékhajtás végett mások az autó reakciói egy esetleges gázadás, fékezés, megcsúszás esetén. Komolyan kell venni a sebességét, mert pillanatok alatt olyan tempóra képes, amit egy Lada még végsebességben sem ér el.

elsore-is-bejott-az-abszolut-4-hely-foto-kugelmann-erik

– Orfűn az eső és a fehéraszfalt is nehezítette az ismerkedést…

– Pláne így elsőre. A kiváló Pirelli Intermedia gumik kiszámíthatóan viselkedtek az extrém körülményekben is. Nem volt egyszerű ezen a versenyen törekedni a gyorsaságra, de nagyon élveztük. Az eredmény háttérbe szorult, nem volt célunk minél előrébb végezni, csak az autót megtapasztalni és épségben célba vinni. Nagyobb sebessége miatt az ívekből, „Sima” kanyarokból 1-es, 2-es erősségűek lesznek, a korábbi 50 méter egyenesek felírása felesleges, az autó „megeszi” őket, a sebessége folytán „eltűnnek”. Amit egy kisebb autóval megengedtem, ez az autó a sebességre való hajlama miatt nem tolerálja. Ilyen kevés megtett versenykilométer után is sok minden újat mutatott, 2-3 év versenyzés után gyanítom, ez megsokszorozódik.

– Ismerve habitusod, kibírtad, hogy ha csak egy kicsit is, de ne feszegesd a saját határaid?

– Voltak izgalmas helyzetek, de túlzott kockázatot nem vállaltunk. Próbáltunk vigyázni az autóra.

img_0811

– És mi lesz a Ladával?

– Örök szerelem marad! Sok emlékem, élményem köt hozzá már most, sokat köszönhetek neki, egy mindig állni fog az udvarban. A Mitsubishi egyelőre egy kísérlet volt, idén még két versenyt tervezünk a Ladával. A jövő év még számunkra is rejtély, dolgozunk rajta, de alapvetően a Ladára tervezünk.

Fekete Kálmán

Fotók: Kugelmann Erik

(A cikk a Pécsi Hírek 2016./42. számában jelent meg)

 

 

Mecsek Rallye - szponzorok Mecsek Rallye - szponzorok
Új Ház Centrum - Az építőanyagok forrása