Leitold Károly: Negyven éve járok a Mecsekre!

A hazai hőskorában, a ’60-as, ’70-es években már nyomta a gázt, a szocialista autóipar NDK-beli, Eisenachban működő gyár egyik remekében, a háromhengeres, kétütemű motorral megáldott Wartburgban. Hosszú évekig a hazai mezőny egyik sztárja volt a süvítő, gyári alkatrészekkel, 1150 köbcentis motorral és sok-sok munkával 50-ről 110 lóerősre feltuningolt versenyautóval. A dicső régmúltról és a máról kérdeztük a már nagypapa korú versenyzőt, Leitold Károlyt.

– Hogy számomra miért óriási öröm indulni az 50. futamon? Mert szinte hazajárok Pécsre! Már az 1969-es 3. Mecsek-ralin nyomtam a gázt, a nyolcadikon pedig már serleget hoztunk el a Skodával. Sosem múló fájó-szép emlékem, mekkora csatákat vívtunk a Pécsi Volán legendás wartburgosával, néhai Kardos Lajossal. Az évek során, kiváltképp’ amikor már én is Wartburggal versenyeztem, jó barátok lettünk, a pályákon egymás ellen vívtunk, ám utána sokat beszélgettünk, egymással őszintén megosztottuk tapasztalatainkat. Lajos korrekt, maximalista sportember volt a mezőnyben.

Melyik a kedvenc gyorsaságid? Csak azt ne mondd te is, hogy…

– De igen! Természetesen Árpádtető! És most, hogy 40 év után ismét lesz Camping felől rajt, majd fordított pályán cél, azon túl, hogy lelket melengetőn nosztalgikus lesz, igazi feladvány is minden párosnak. Lapistól a Camping irányába lefelé még üresbe téve is száz fölé gyorsul bármely utcai autó, na, most ha még nyomjuk is a gázt? Nekünk is, a feleségemmel, aki a navigátorom, oda kell figyelni ezen a pályán.

Mit kell tudni a versenyautódról?

– Öt éve váltottam a nosztalgikus, de a Historic Eb-mezőnyben már gyenge Wartburgról a FIAT Abarth-ra. Pár évtizede verhetetlen, neves pilótákat világbajnoki címre vivő autó ez, az utolsó csavarig gyári alkatrészekkel varázsoltuk újjá. 16 szelepes 2000-es, 220 lóerős motorral, 5 sebességes, 160 km végáttételű váltójával a Mecseken legfeljebb145 km körüli végsebességet érhetek el vele, néhány hosszabb egyenesben.

Megsúgtad, nem vagy oda a reptéri Rally Show-ért. Miért?

– Bevallom, nem tetszik a reptéri prológ, nem véletlenül nincs is ilyen sehol másutt Európában. Ezekkel az autókkal szűk fordulókban nem lehet menni, nem is tesz jót nekik. A külföldiek ezért nem szívesen jönnek a Mecsekre. Bejártam Európát, sok jó példát láttam, tudom azt is, miért mennek egyes helyekre szívesen a historicos versenyzők. Rengeteg tapasztalatom van e téren, szívesen megosztanám a pécsi rendezőkkel is, ha igényelnék. Inkább körgyorsaságit kéne csinálni, arra rengeteg külföldi benevezne.

Mecsek Rallye - szponzorok Mecsek Rallye - szponzorok
Új Ház Centrum - Az építőanyagok forrása