Német Szilvia, a rescue doctor

Rescue Team, középen Szilviával
Németh Szilvia mentőorvos nélkül ma már nincs autóverseny. 2010-ben a csehországi EXTRICATION – FIRST AID szemináriumon Németh Szilvia és Dr. Letenyei Ferenc FIA Rallye Doctor vizsgát tettek. Magyarországon ők ketten rendelkeznek ezzel a nemzetközi minősítéssel. A MARB Déli Régió első, orfűi futama után beszélgettünk Szilviával, akinek csapatát ma már a pécsi rendezők sem nélkülözhetik

 

– Eredetileg vegyész-üzemmérnök vagyok, de azért, hogy a csapat vezetőségének hiteles tagja lehessek, elvégeztem a Semmelweis Orvosi Egyetem Egészségügyi Karán a mentőtiszti szakot is. 2004-ben a Hungaroringen a biztonsági ütközőzóna gyártási projektjében dolgoztam, s az ott dolgozó mentőcsapat munkáját figyelve „ütött a gondolat”: ez az én hivatásom! 2005 márciusára már összeállt a személyi és dologi háttér, minden anyagi lehetőségemet és kapcsolatomat megmozgatva a budapesti aktív vonulós tűzoltó kollegákat kértem fel, hogy alakítsuk meg a magyarországi profi mentőcsapatot.

Application version: 1.1.2009.0130

– 2015. április 1-től törvényi rendeletben szabályozzák az autó- és motorsportok egészségügyi mozgóőrségét. – Ellátók csak az OMSZ, illetve az OMSZ-szal együttműködési szerződést kötő alternatív mentőszervezetek lehetnek, ezért kellett alakítani – az autósportokban is használható – egységes mentési szemléletet, amiben a mi szerepünket is helyére kellett tenni. Maximumra törekedve létrehoztuk – angol mintára – a Rescue Doctor szakszolgálatot.

– Mi a mentési stratégiátok? – A baleseti helyszínre a terepjáró mentőorvosi kocsik vonulnak két tűzoltó-mentőápolóval és egy oxyológus szakorvossal vagy mentőtiszttel, a kimentésben és az elsődleges sürgősségi ellátásban ők látják el a sérültet. A terepjáró mentők felszerelésében a kimentési eszközök (hidraulikus feszítő-vágó, akkumulátoros szabjafűrész board-head-block-kal, vákuum matrac) és életmentéshez nélkülözhetetlen eszközök, pl.: defibrillátor, lélegeztetőgép, perfúzor, töltött oxigénpalack, újraélesztéshez szükséges készülékek, gyógyszerek szerepelnek. Kollegáink idegen nyelveken is beszélnek, és a doktoraink is tudnak segíteni a tűzoltásban a tűzoltó kollegáknak.

A géppark egy része

Mikor jöttök ki a pályára és mikor végeztek?

– Minden raliversenyen az első autó rajtja előtt 1,5 órával már a gyorsasági szakaszt bejárva, megismerve a rajtállomáson a helyünket elfoglalva, bevetésre készen várakozunk. Sprintversenyeknél ez egy órára szűkül, de a felszerelésben és a humán erőforrásban nem különbözik az IRC-futamtól sem.

Raliversenyen mik a jellemző balesetek, és azoknál mi teendőtök? – Jellemzően a borulások és az árokba esések, de sajnos nézőgázolások is sűrűn előfordulnak. Emellett a versenyzők kimentése és azonnali vizsgálata, igény szerinti ellátása a helyszínen. A csapattal egy időben riasztott humán mentőegység munkája még a sérültek további megfigyelése, progresszív ellátása és esetenként kórházba szállítása. A rali helyszínét a Rescue és/vagy Rescue-Doctor nem hagyja és nem is hagyhatja el, az egységek a verseny ideje alatt csak a verseny gyorsasági szakaszain dolgoznak.

 

Nemzetközi referenciák – a teljesség igénye nélkül

2005 májusában megkapták első FIA RESCUE licence-üket, amit évente aktiválnak.

2005 augusztus: F1 Török Nagydíj – első magyar csapatként külföldi FORMA–1 versenyen mentőcsapatot adtak

2010-ben 5 fő Extrication Seminariumot és 16 fővel FIRST AID SEMINAR-t végeztek el.

2007 március: Slovakia Ring Rescue-csapat-kiképzés

2008 április: Central Europe Rallye Dakar Series tereprali-világbajnokság

2010-2015 évente Arad Rallye – Rescue-Doctor szolgálat

2015 október: Hargita Rallye –Rescue-Doctor szolgálat

(A cikk a Pécsi Hírek 2016/14. számában jelent meg.)

 

 

 

Mecsek Rallye - szponzorok Mecsek Rallye - szponzorok
AQUAPROFIT