A száguldozó pécsi rendőrnyomozó vallomása

??????????????? 

Fel kell kötni a gatyájukat azoknak a bűnözőknek, akik arra a botorságra gondolnának, hogy lebukásuk esetén autóval meglépnek előle. Ébert Krisztián törzszászlós ugyanis nagyon hamar utolérné őket. A Pécsi Rendőrkapitányság 36 éves nyomozója 2002 óta nyomja a gázpedált a ma már MARB déli régió Rallye Sprint Bajnokság néven futó sorozatban.

 Fekete Kálmán

 – Hogyan indult a pályafutásod?

– Opel Corsa A 1,6 Gsi-vel kezdtem Zsolt László, a Multi Alarm Zrt. tulajdonosa jóvoltából, de sokat köszönhetek még Kerner Lőrincnek, a DKB Kft. ügyvezetőjének és Németh “Szelep” Petinek. Navigátoraim közül a legtovább Mészáros Melindával versenyeztem, aki kislányom édesanyja is. Végeztem már a dobogó minden fokán, de a bajnokság végén a legjobb eredményem a 4. kategóriában a harmadik hely volt. Persze a cél a ketagória megnyerése, ami nehéz feladat. Most egy Opel Corsa B 1,6 16V Gsi-t ülünk meg, talán az idei évre kiforrja magát. Tavaly technikai problémáink akadtak, például Orfűn “felrobbant” a váltónk, szintén Orfűn kerékkiszakadás miatt adtuk fel a versenyt, holott az év végén még esélyesek lettünk volna a 4. kategória harmadik helyére. Aztán elektronikai problémák miatt elinduláskor a motor 5000-es fordulat alatt nem akar muzsikálni, a hosszú 1-es váltóval a kuplungot sokszor 2-300 méteren át csúsztatni kellett, de minden versenyen ott voltunk, nem adtuk fel. Úgy fest, ezeket a hibákat idénre korrigáltuk.

Ébert Krisztián

– Szép hangja van a vasnak és meglepően gyors is. Mi a titka?

– A mostani Corsában 1,6-os, 16 szelepes motor énekel, amit Somogyi Lajos faragott bele. Ford Puma kitcar vezérműtengelyei lekoppintva Havasi-féle tengelyekre, kovácsolt hajtókarokkal és dugattyúkkal. A hengerenkénti pillangószelepes injektorokat Vems versenyelektronika vezérli, amit Somogyi Zoli programoz. Az erőt egyenes fogazású, 6 sebességes váltó viszi le a földre. Az utak egyenlőtlenségét vastagszárú, állítható Bilstein lengéscsillapító fogja fel. A karosszériát Szabó Zoltánnal építettem, az autót mi szervizeljük. Előfordulhat az is, hogy visszatérek a megbízhatóbb, nyomatékosabb és könnyebben kezelhető régi 1,6-os, 8 szelepes motorhoz.

– Mi a vezetéstechnikád lényege?

– Próbálok íven, időre haladni. Murvás talajon az elsőkerekes is látványosan úsztatható, de dönteni kell: vagy idő, vagy látvány. Kézifékhez csak végszükség esetén nyúlok.

– Kik a legnagyobb ellenfeleid a kategóriában?

– Az abszolútot is vezető Kiss Roland és Kaltenecker Ádám nehéz falat. De Molnár Zoli, Zákányi Janika és Balázs Gábor is nagyon jó sofőr a kategóriából. Mostanában Csányi Botonddal szoktam hasonló időket autózni.

Ébert Krisztián

– Jelenleg Szabó Zoltán diktál neked, milyen itinert írtok?

– Ő egyúttal a barátom is, autóépítésben, szervizelésben is sokat segít, megbízható társ, ritkán téveszt, s ha elő is fordul, hamar magára talál. Azt adja vissza, amit kérek, ha lassú vagyok, azt is megkapom. A legutóbbi Magyarbóly Kupán hallottam tőle párszor, hogy ő már bent látta a kocsit az árokban. A kanyarokat 1-estől 6-osig osztályozom, minél erősebb a kanyar, annál nagyobb számmal írjuk. A kanyarok és a lassítók közti távolságot méterben jelöljük, hogy melyik kanyart hol lehet levágni és hol van belül a gumi. Ha gyorsan jönnek kis kanyarok, “Csiki-csuki”-t írunk, de a “Felfele-lefele”, a “Bukkan”, s ha kőfelhordás van az úton vagy vizes, jeges, azt is felírjuk.

– Mik az idei terveitek?

– Tervünk a MARB déli régió összes versenyén indulni, de nem zárkózunk el más amatőr versenytől sem. Amíg az autó megfelelt, addig mentünk Baranya Kupákon is, de az új MNASZ-szabályozás miatt ez mér nem megy. Ha a szponzorok is úgy akarják és minden összejön, szeretnénk egy kicsit komolyabb 1,6-os autót, amivel másik osztályokban is indulhatunk.

Fotók: Kovács Norbert

(A cikk a Pécsi Hírek 2016/21. számában jelent meg)

Mecsek Rallye - szponzorok Mecsek Rallye - szponzorok
Új Ház Centrum - Az építőanyagok forrása