A magyar ralitörténelem feketebetűs napja a mai. Ezen a napon veszünk végső búcsút az örökös magyar rallye bajnoktól, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség Örökös Tiszteletbeli Elnökétől, Ferjáncz Attilától (1946-2016), aki az örök rallye pályákon rója már a köröket. Egykori navigátor társa, Iriczfalvi Ferenc, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség képviselője, a család kérésére Zsembery Barnabás mond búcsúbeszédet.

Ferjáncz Attila és a Mecsek Rallye története szorosan összefonódik. A tizenháromszoros Mecsek Rallye győztes versenyző 1968-ban indult először a mecseki hegyi futamon. Így vallott erről egy interjú során:
„Első mecseki fellépésünk egy Skodával történt, éppen a szezonnyitó 1968-as Mecsek Rallye-n. Már megvolt az R8 Gordini, de az Autóklub úgy határozott, csak a külföldi versenyeken indulhatunk vele….. Az akkori autóépítési irányzatnak megfelelő konstrukciót képviselte a farmotoros Skoda. Alacsony átlépő magassága miatt korához képest stabil, modern járműnek tartották. Kicsit belebabráltunk, a hengerfejet leköszörültük, ezáltal megnöveltük a kompressziót, a szívócsöveket felpolíroztuk és másik kipufogót kapott. Már léteztek Skodához való emelt fokú vezérműtengelyek, de a miénkben még szériatengely nyitotta-zárta a szelepeket, amelyekre viszont erősebb rugókat szereltünk. Ezekkel Együtt lehetett talán 65-70 lóerős. Jól fordult, kicsit „dobta a farát”, vagyis kimondottan kellemesen bródszeidolt.”

Első győzelmét 1969-ben aratta a Mecsek kanyargós útjain, ekkor már egy Renault 8 Gordinivel. A győzelmi esélyeket az autó és a tudatos előretervezés is növelte.
„Az utcai Gordini végsebessége kétszázhúsznál állt meg, s amikor megkaptuk hozzá a rövidebb, de sperdifivel szerelt váltót, a végsebessége ugyan lecsökkent 195-198-ra, de sokkal jobban gyorsult minden fokozatban. És már szélesebb, tizenhárom collos kerekeken gurult. Az R8-assal való autózás látványos volt, másképp nem is lehetett vele autózni. Rettenetesen könny orrával, nehezebb farával nekem eleinte tetszett,, ahogyan csúszkált. Aszfalton is, murván meg pláne. De hát előbb-utóbb rá kellett jönnöm, hogy nem szabad sokat csúszkálni, jobb egyenesen haladni, de mindig a tempó adta ezt.
….. Itthon az itinerírást mi vezettük be Zsembery Jenővel. Az akkori magyar autósportban korszakalkotó újítás volt, nyugaton már javában használták, mi is úgy lestük el a franciáktól és továbbfejlesztettük. …. Lényege éppen az volt, hogy nem kellett sokat tréningezni, egyébként sem volt rá idő. Aki összhangban dolgozott a mitfahrerével, annak jól bevált. Ehhez elsősorban jó adottságok kellettek: a sofőr minél többet fejből tudjon autózni, a mitfahrer pedig ahányszor fölnéz a „bibliából vagyis az itinerből, azonnal tudja, hol járnak.”

Pályafutása előtt tisztelegve álljon itt egy részletes felsorolás Ferjáncz Attila Mecsek Rallye-s győzelmeiről.
Évszám |
Páros |
Autó |
1969 |
Ferjáncz Attila – Zsemberi Jenõ |
Renault 8 Gordini |
1970. |
Ferjáncz Attila – Zsemberi Jenõ |
Renault 8 Gordini |
1971. |
Ferjáncz Attila – Zsemberi Jenõ |
Renault 8 Gordini |
1972. |
Ferjáncz Attila – Zsemberi Jenõ |
Renault 12 Gordini |
1973. |
Ferjáncz Attila – Zsemberi Jenõ |
Renault 12 Gordini |
1974. |
Ferjáncz Attila – Zsemberi Jenõ |
Renault 12 Gordini |
1975. |
Ferjáncz Attila – Iriczfalvy Ferenc |
Renault Alpine |
1976. |
Ferjáncz Attila – Iriczfalvy Ferenc |
Renault 17 Gordini |
1978. |
Ferjáncz Attila – dr. Tandari János |
Renault 5 Alpine |
1980. |
Ferjáncz Attila – dr. Tandari János |
Renault 5 Alpine |
1981 |
Ferjáncz Attila – dr. Tandari János |
Renault 5 Alpine |
1988. |
Ferjáncz Attila – dr. Tandari János |
Audi 90 |
1995. |
Ferjáncz Attila – Tóth Csaba |
Ford Escort RS Cosworth |

Ferjáncz Attila pályafutása során két Európa-bajnoki bronzérmet, 23 Eb-futamgyőzelmet, 32 OB győzelmet (ebből 29 rali, 3 hegyi bajnokság). Az év magyar autóversenyzője volt 1972, 1974–1982, 1986 és 1987-ben. Az Autósport Örökös Magyar Bajnoka. 1999-től a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke lett 2007-ig, majd 2008 decemberétől újra ezt a posztot töltötte be. 2000-től a Magyar Nemzeti Sportszövetség elnökségének a tagja volt. Több ízben volt az év magyar autóversenyzője (1972, 1974–1982, 1986, 1987), elnyerte az Autósport Örökös Magyar Bajnoka címet, a Sportérdemérem arany fokozatát (1981),
a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjét (2000), valamint a Nemzeti Sportszövetség
különdíját (2011).
Emléke tovább él a Mecsek kanyargós útjain, a könyvekben, a filmekben és a szívekben.