Vida Gizella, a pécsi ralisok vezető sportbírója

 

 

A raliba szerelmes pécsi hölgyek immár nemcsak navigátorként jeleskednek, de a szervezésből is komoly részt vállalnak. Gizus – legtöbben csak így hívják – éppen negyedszázada vezényli a sportbírók áldozatos munkáját végző csapatát. Nélkülük nem lenne autóverseny, ennek ellenére róluk sosem szól híradás, ha mégis, általában negatív kritikák érik őket. Ezt fordítjuk most pozitívra: megszólaltattuk a pécsi sportbírók csinos vezetőjét.

Interjú képek

– Mikor s hogyan kerültél kapcsolatba az autósporttal, mióta vagy vezető sportbíró és mi a feladatod?

– Eredetileg a Forma-1 rajongója voltam, amikor egy sportújságban olvastam egy hirdetést. Így lettem kamaszként sportbíró. Már 25 éve csinálom, 11 éve vagyok vezetőbíró. Feladatom,  hogy irányítsam az adott gyorsasági szakasz sportszakmai részéért felelős sportbírói csapatot.

– Hogy viszonyulnak a többségében férfi autóversenyzők egy női sportbíróhoz? Szigorú vagy velük, vagy megértő?

– Úgy érzem, hogy mostanra elfogadtak. Szigorú vagyok, különben nem vesznek komolyan, de fontos, hogy mindenki jól érezze magát a versenyeken: a versenyzők, a sportbírók és a nézők egyaránt.

 

– Mekkora a felelősséged, hányan dolgoznak melletted és hogyan készültük fel egy-egy versenyre?

– Jelenleg 55 pécsi sportbíróból áll a nagyon jó, profi, összetartó csapat, büszke vagyok rájuk! A nagyobb versenyekre egy hónapig készülünk fel a rendezővel, a többi vezetőbíróval. A sportbírók az utolsó héten csatlakoznak, ekkor van a versenyigazgatói eligazítás.

– Kevés a sportbíró Pécsett, mit terveztek a létszám bővítése céljából?

– Idén is lesz sportbírói tanfolyam, ami március 19-én indul. Az autósportot kedvelő, 18 évet betöltött fiatalokat várunk, akik kitartóak és szeretnek jó csapatban dolgozni! A jelentkezési lapot a www.sportbiro.hu oldalon találják meg az érdeklődők.

– Melyek a legfontosabb, legalapvetőbb tudnivalók egy sportbíró számára, mit kell vállalnia pl. fizikailag, és meddig terjed intézkedési hatásköre?

– Mi megyünk ki legkorábban a pályára, mi jövünk el legkésőbb. Esőben, szélben, hóban, 40 fokban is el kell végezni az elvállalt feladatokat. A rendezvények különböző részein teljesítünk feladatokat. Szervizparkban, pályán, állomásokon, a célban, lassítókban. Minden baranyai versenyen dolgozunk: Mecsek Rallye-n, Baranya Kupán, MARB déli régió futamain. Ezen kívül dolgozunk a Szombathely Rallye-n, terepralin, és néhányan az F-1-en is. Ezek közül több rendezvény nemzetközi.

Volt-e valami emlékezetes kalandod, veszélyes vagy éppen vicces sztorid az évek során?

– 25 év alatt nagyon sok ilyen volt, több szállóige keletkezett a sportbírók között, ami ezekhez fűződik. Jó érzés, amikor a rádióban fél szavakból megérjük egymást. De volt részeg biciklis a pályán, éjszakai futamon az útra tolt nézői autó, az üres épületből ugrani készülő néző, és akadt persze sok pozitív is: egyszer a pálya útvonalán levő panzióban tartott esküvőre külön-külön engedtük be a menyasszonyt, a papot, a tortát és a násznépet. Ahogy érkeztek sorban, mindig megállítottuk a mezőnyt.

 

Mecsek Rallye - szponzorok Mecsek Rallye - szponzorok
AQUAPROFIT