Vida József és az eltűnt Fiat Bravo 2000 turbo 4×4

A pécs-komlói Rallye Sprint Bajnokság futamairól az utóbbi időben eltűnt egy házi építésű, gyönyörű, spéci versenyautó. A mezőny élén rajtoló, a Vida-Major páros kézügyességét dicsérő rendkívül mutatós sárga gép pilótáját, Józsefet kérdeztük a versenyautóról, és arról, miért nem láthatjuk őket mostanában?

 – Remekművetek csodaszép, vetekszik egy gyári WRC motorhangjával, és láthatólag nagyon erős. Hogyan született az ötlet, és miért éppen Fiat lett?

– Autószerelő a munkám, és szerencsére a hobbim is. Fiatokat javítunk, így az autó építésének és szerelésének nagy része megoldott volt. 1998–99 körül kezdtünk versenyezni az öcsémmel, de mivel mind a ketten vezetni akartunk, nem lett hosszú életű a közös versenyzés, ő is épített magának egy versenyautót. Majd Major Tamás gyerekkori barátommal alapítottuk meg a csapatunkat. A „vas” egy Fiat Ritmo 1.3 volt. A kora miatt – szétesőben lévő bontószökevény, de mi szerettük – három év után lecseréltük egy Fiat Puntóra, ami már 1600 köbcentis, 16 szelepes és kb. 160 LE volt, ralira gyártott Bilstein futómű, rövid váltó, sper – azaz difizár – és minden földi jó belekerült.

webre_1

 – Elsőkerékhajtású raliautót, amiben difizár van, nehéz lehet vezetni. De mi is az a difizár, vagy sperdifi?

– Minden utcai autónak, akár első, akár hátsó hajtással bír, hogy kanyarodni tudjon, eldiferál az egyik meghajtott kereke, csak a külső íven támaszkodó hajt. A difizár viszont mindkét kerékre eljuttatja meghajtást, ezáltal az autó orra nem csúszik el, íven és gyorsan lehet vele fordulni. Miután megtanultuk vezeti – a sper miatt a nálunk tapasztaltabb pilóták felhívták a figyelmünket, hogy ezt a vasat másképp kell vezetni, mint egy utcai autót –, én persze Schumachernek képzeltem magam és csak legyintettem, tudok én vezetni! Persze hogy estünk-keltünk, de eredményesen vezetni csak talán hat hónap után sikerült. Azután szép sikereket értünk el.

 – Mostani, gyönyörű sárga raliautótok láthatólag és hallhatólag más dimenzió. Mit kell tudni róla, és hogyan kell vezetni?

– 2006 körül kezdtük építeni a Fiat Bravót. 2000 köbcentis,16 szelepes turbómotor, 4 kerékhajtás, és kb. 400 LE jellemzi. No meg a D2-es fékrendszer, ami elöl nyolc, hátul négy dugattyús nyereg, ami nagy küzdelmek árán lassítja a Yokohama versenyabroncsokat. A gyorsulása is kiemelkedő: 3-3,5 másodperc alatt van százon. Végsebessége 175-180 km/h. Vezetése igazi feladvány, jó értelemben vett “szörnyeteg”. Próbáljuk terelgetni, de mindig okoz meglepetést. Az autóban nyilván még sokkal több van, mint amit mi tudunk művelni vele.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 – 2014-ben nem szurkolhattunk nektek. Mi történt?

– Szabályváltozás miatt 2015-ben a 2000 köbcentis, turbó, összkerékhajtás kategóriája megszűnt. Hogy miért, nem tudjuk pontosan. Szeretjük a sprintversenyeket, jó rendezés, remek pályák, korrekt sporttársak, kemény ellenfelek jellemzik. 2014-ben idő, energia, anyagiak hiányában sajnos kevesebbet versenyezhettünk, mint szerettünk volna. A ralizás mellett dolgoznunk is kell, ezért fájó szívvel, de már csak a kedvenc futamainkra neveztünk be. Tamás navigátoromnak rengeteget köszönhetek, és a később nagyobbra bővült csapat többi tagjának. Köszönet a családomnak is, nélkülük biztosan nem ment volna! Köszönet a sok nézőnek és szurkolónak, akik időt, energiát nem kímélve rendszeresen kint voltak a pálya mellet és buzdítottak bennünket is. A jövőre nézve a garázs rejteget még kincset. Készülőben van a 4. generációs versenyautó. Látni fogtok még minket a sprintben!

Mecsek Rallye - szponzorok Mecsek Rallye - szponzorok
Új Ház Centrum - Az építőanyagok forrása