Matyi és az „Öreglány”

A nézők már csak így hívják őket, midőn elszáguldanak előttük a veterán Audival. Azon kevesek egyike, akik a legendás Pécsi Volán Autósport Szakosztályából még életben vannak. Ám Keszler Mátyás nem csupán életben van, de ma is aktívan versenyez. Tavaly országos bajnok lett 64 évesen.

Hágen (zöldben) és Keszler

Nyugdíjasként pihenned kéne, ehelyett raliautóban száguldozol. Hány éve is?

– 38 éve, 1977-ben a Kaposvári Volánnál Galgóczi István navigátoraként kezdtem egy 1300-as Zsigulival. 1981-ben, Rallye II-ben ültem át egy Wartburg kormánykerekéhez a 14. Mecsek Rallye-n. Szilágyi Lászlóval rögtön megnyertük a kategóriát, 26 Wartburg között. Az évek során nyertem még három Eb-futamot, valamint 17 magyar bajnoki futamot. 1982-ben a Pécsi Volán legendás csapatába kerülve megörököltem Kardos Lajos Wartburgjait, onnan számolva összesen 8 Wartburggal, és legalább ennyi egyéb márkával versenyeztem. Köztük van az „Öreglány” is, amivel 2014-ben a pécsi sprintes mezőnyből az országos bajnokságon egyedül mi lettünk bajnokok a P 16-os – összkerekes – kategóriában, a mai modern Mitsubishik között.

– Ki volt a keresztapa, és mit kell tudni a bajnok kocsiról?

– Szűcs Zsolt újságíró barátom keresztelte át az Audit „Öreglány”-ra. ’91-es évjárat, és ’93 óta versenyautó. Navigátorommal, Hágen Zolival hárman 145 évesek vagyunk. Üzembiztos, de van már baja szegénynek, mindig szögelni kell. Öthengeres, 2226 köbcentis turbós motorja szériában is 220 lóerős, kis tuninggal 250-re fel lehet húzni, sperdifi nélküli, utcai futóművel. Ismerem minden porcikáját, év elején egyszer jól össze kell rakni, egy évadot kibír.

– Kevés pilóta dicsekedhet pályafutása során 29 navigátorral…

– Egyszerű oka van: valószínűleg közülük páran így tudtak csak versenyzői licencet szerezni… Mindegyik más volt, sokat tanultam tőlük én is. Viszont harmincadiknak mindenképpen egy hölgyet szeretnék…

 – Tősgyökeres pécsváradi vagy, műhelyedben fiatalok bámulják, hogyan bütykölgeted az Audit.

– Jönnek, tanácsot kérnek, szeretnének beülni, kipróbálni. Markó Tibi, Balatonyi Árpi néha meghívnak a sprint futamaikra, szívesen rajthoz állok, főleg a hozzám 3 km-re lévő Nagypallon, viszek néhány fiatalt, s mivel indulunk az Országos Bajnokságban, előtte egy-egy sprintverseny jó teszt is. Az „Öreglány” vezetése improvizatív jellegű, murván figyelni kell, ne törjön ki a hátulja, aszfalton kis balláb-fékkel, inkább íven. És a lassítók után a turbónyomást fenntartani, mert utcai csikó, nincs benne ALS.  Vigyázunk rá…

– Azért nem mindig: 2003-ban, a 36. Mecsek Rallye utolsó, Alsómocsolád – Kisvaszar gyorsaságiján fejre állítottátok az „Öreglányt”…

– A 3. helyért küzdöttünk Michna Ottóékkal. Másodpercekre voltunk tőlük, szakadt az eső, Tóth Csaba navigátor barátommal megpróbáltuk ledolgozni a kis hátrányt. Esőben a gumink elfogyóban volt, a cél előtt egy jobb 33-ban sikerült két szaltót dobnunk. Szegény „Öreglány” kétszer átfordult, totálkáros lett. Az ajtók nem nyíltak, mire sikerült kikecmeregnünk, pár néző elkezdett relikviákat gyűjteni az autónkról: oldalüveg, tükör, s egyebek tűntek el percek alatt. Egy hétig jártunk vissza „kukázni” a csalánosba, mire megtaláltuk kirepült telefonjainkat, stoppert, iratokat, egyebeket. Szegény „Öreglány” tetőn pihegve ki is bérelte a futam végéig az árkot: a sportbíró nem engedte kivenni, és páran még nekisodródtak.

– Örök hűséget fogadtál az Audinak?

– Igen, és van egy markológépes haverom, aki megígérte, hogy az „Öreglánnyal” együtt fog eltemetni…

webre_1

Mecsek Rallye - szponzorok Mecsek Rallye - szponzorok
AQUAPROFIT