Lehőcz Zsuzsanna – pécsi, csinos és … ralinavigátor

A hazai ralikon 2001 körül kezdett emelkedni a női navigátorok száma. Nőnap táján illendő hát bemutatnom egy hölgyet is a helyi ralimezőnyből. Zsuzsi 30 éves, egy villányi bank fiókvezetője. 14 évesen került olyan társaságba, amelynek tagjai bevitték a raliba. 1999-ben kezdett navigálni.

 

  Szüleid hogyan fogadták a választásod?

– Eleinte nehezen, aztán észrevettem, ha vendégek jöttek és rákérdeztek, kié az a kupa, édesapám büszkén rávágta, hát a lányomé, aki autóversenyző. 1999-ben egy Trabantban kezdtem el navigálni Dörnyei Zsoltnak az akkori amatőr bajnokságban. 2003-ban a Túrabajnokságban folytatva Vén Gábortól kaptam jó alapokat. Később a többi navigátortól is sokat tanultam. Mint tudjuk, a jó pap is holtig tanul.

Nem minden olvasónk tudja, mi a navigátor és mi a szerepe…

– Raliban a gyorsasági szakaszokat pályabejáráskor a pilóta diktálva „lekottázza” a navigátornak, aki megírja az itinert. Versenyen aztán kellő ritmusban visszaolvasva a pilótának filmként előrevetíti a pályát, aki így időben kap fontos információkat a kanyarokról, a fékútról, az útburkolat állapotáról, a veszélyes helyekről, stb. A navigátor stílusa, képessége meghatározó, megadja a pálya ritmusát, akár a pilóta lassítására és gyorsítására is képes. Van, aki sebességi fokozatot jelöl, mi inkább kanyarerősségre írunk pályát: van pl. méterhosszal jelölt egyenes, Bal ív, Jobb ív, Bal 1-től egészen Bal 6-ig, ami már visszafordító. Nemrég részt vehettem Orfűn a navigátor suliban Nyírfás Juli kétszeres Európa-bajnok navigátor előadásain. Kisiskolásként izgultam, amikor a gyakorlati napon balra néztem és mellettem ült a hétszeres abszolút magyar rali bajnok, ifj. Tóth János. Ő sebességfokozatra diktált, át kellett állnom. Egy idegen pályán bizalmi kérdés, hogy a pilótám elhiggye, azt diktálom neki, amit ő kért tőlem. Ne vegyek el, ne költsek hozzá, maximum a változásokra hívjam fel a figyelmét. Meggyőződésem, hogy ezt a sportot alázattal kell űzni és nem divatból. Teljes mértékben csapatmunka.

Félelem..?

– Nincs, hiszen ha lenne, nem ülnék be, mert visszafognám a pilótámat. Gyakrabban félek közúton. Már a rajt előtt olyan felfokozott állapotba kerülünk, hogy nincs helye a félelemnek, csak koncentrálunk, s megszűnnek a gondok. Szerencsés vagyok, eddig megúsztam baleset nélkül. Ez idő alatt összesen két kicsúszást éltem csak meg, talán azért is, mert mostanáig nagyon jó pilótákhoz sikerült a jobb 1-be ülnöm. Ilyen pl. párom is, a lánycsóki Szabó Balázs, akinek 1900 köbcentis Ladájában két évet navigáltam. Hálát adok ezért, teljesen más világot képviselt, szenzációs két év volt. 2014-ben is szerencsém volt Szauer Gergő mellett, aki kivételes tehetség. Eredményes évad és óriási élmény volt, köszönöm a csapatunk egész éves munkáját! Mindkét évben elhoztuk az V. kategória bajnoki címét, valamint az abszolút 4., majd 2014-ben a 3. helyért járó díjat.

Láttunk egyszer a volán mögött is…

– 2011-ben, az akkori egyik pilótám, a hetesi Nagy Balázs Suzukiját bérelve fordítottunk, ő navigált nekem, én pedig kipróbáltam a vezetést. Nagyon tetszett, biztattak is páran, így sok hónap kellett, mire kivertem a fejemből, mert bérelt autóhoz komolyabb anyagi háttér kellene…Így nem láttam fejlődési lehetőséget.

Úgy hírlik, 2015-ben felléptek a Rali 2. osztályba…

– Igen, ez a tervünk Gergővel, lehetőleg a teljes szezonban. Még jelenleg is keressük a támogatókat. Szabó Lacitól kaptunk egy lehetőséget, bérelhetjük a Lada VFTS-t. A Rali 2. osztály más dimenzió, feladtuk magunknak a leckét. Reméljük a legjobbakat.

webre_1

Mecsek Rallye - szponzorok Mecsek Rallye - szponzorok
Új Ház Centrum - Az építőanyagok forrása