Kiss Roland – Meddig tartják magukat a Ladák a raliban?

Családjában a Mecsek-rali évtizedek óta piros betűs ünnep. Szülei autószervizében dolgozik, informatikus végzettségét kamatoztathatja a mai autók elektronikájában. Navigátorként kezdve Lepold Dániel, majd Amrein László, utána Borbás Szabolcs jobbján diktálta az itinert. Barátai unszolására egyszer átült a volán mögé – ott is ragadt.

 – Vincze Viktor barátod felajánlásából Bakonyán egy Lada 2105-össel indulhattál. Új időszámítás kezdődött a versenyzésedben?

– Igen, ott éreztem, hogy a kormány mögött a helyem. 2012-ben még csak pár versenyen, 2013-tól viszont már a teljes szezonban versenyeztem  A-s autóval. Akkor jött be az „A Light” kategória, aminek lényege az utcai gumik, a gyári karburátor, a széria kipufogó leömlő és csonk. Cél volt a gazdaságosság, s az is, hogy a versenyzők tudása döntsön, ne a pénz. Somogyi Lajos tuningmester találmánya a motorunk, amely 1600 köbcentis és 140-150 lóerős. Az egykarburátoros A-s motorok között jónak számít, sokan kérdezik a szervizparkban, mitől megy így az autónk. A váltót a Heves megyei Nagy István, alias „Higany” alkotta. Állítható Bilstein-gátlók, hátul GE-szemes futómű, Niva-rugók jellemzik még az autónkat, és a szabályok által engedélyezett, az üvegnél jelentősen könnyebb, és nem törékeny polikarbonát oldalüvegek.

Kiss Roland

– Van egy újításotok is, ami bevált.

– A Ladák betegsége a gyakran letörő első tengelycsonk. Édesapámmal terveztünk és készítettünk egy „újítást”: a tengelycsonkot átalakítottuk, helyébe egy külön csapágyazott kerékagy került, úgy, hogy a bekötési pontok gyáriak maradtak.

 – A 2014-es év rosszul indult számotokra…

– Mióta pilótaként versenyzem, kétszer volt technikai gondom. Egyszer a váltó ment szét, tavaly pedig Orfűn, a 2. gyorsaságin eltört az első futómű egy csavarja, beestünk az árokba, nulla pontos versenyünk lett. Utána feljöttünk, végül a bajnokságban, kategóriánkban 4., a Lada-kupában és a MARB Lada-kupában harmadikak lettünk. 2014-et Koszta Viktor navigátor barátommal kezdtük, de elfoglaltsága miatt kiszállt, Haraszti Zsolt segített ki az év folyamán. Rengeteget dolgozott a háttérmunkákban, régóta barátom, az autóban is rögtön teljes összhang lett, nem kellett hosszas összeszokási fázis. Köszönettel tartozom neki is.

– Minden nagy pilóta, mint anno Kiss Feri egykori hazai ralikirály is mondta, ha csúszik az autó, akkor lassú. Melyik kanyarvételi stílust szereted?

– Eleinte a lendületcsúsztatást tartottam a leggyorsabbnak, erre rácáfolt, amikor a futóművünk változtatása okán felsoroltak minket a 4-es kategóriába. Ott én utolsó mohikánként utcai gumikkal fogadkoztam, hogy nem veszek slicket. Az utolsó versenyre a csapat segítségével mégis beruháztunk versenygumikra. Rá kellett jönnöm, ég és föld a különbség, slick gumikkal nem érdemes csúsztatni, nagy tempónál is félelmetesen tapadnak, és a nagy sebesség csodás vezetési élményt adott, időeredményünk is jobb lett.

– Meddig tartják magukat a Ladák a raliban?

– Amíg alkatrész beszerezhető, gyártható a Ladákhoz, ott lesznek. WRC-ben, vagy Mitsubishi EVO-ban nem ülhetett az utca embere, de Ladát sokan vezettek, szeretik ma is, tudják, mekkora vezetési élményt nyújthat pl. télen, hóban, és azt is tudják, technikailag hol áll a mai szuper autókhoz képest. Pár éve kapcsolatban vagyok az autós világgal, versenyeztem Mitsubishivel, de még mindig izgalomba hoz, ha a Ladámba ülök. S bár főbb egységeiben Lada, már nincs sok köze a régi, utcai testvéreihez. Mert ahhoz, hogy motorjának gyári lóerejét megháromszorozzuk, olyan korszerű anyagminőségű alkatrészeket építettünk be – amerikai dugattyúk, hajtókarok, stb. – amelyek a növelt teljesítményt is kibírják.

Köszönettel tartozom a csapatnak és a támogatóknak az egész éves segítségért.

School Team Hungary Kft, Aranynektár Kft, Citrom Gsm Bt, Cnc Partner Kft, Eiger-Med Kft, Balogh Kft, Pammer és szemerédi mérleges Bt, Maxa Épület Kft, Kis-Diesel Bt.

webre_1

Mecsek Rallye - szponzorok Mecsek Rallye - szponzorok
AQUAPROFIT