Az élő legenda és a csapata – Balatonyi Rallye Team

16 navigátor ült a pécsi Lada VFTS Király mellett az elmúlt 28 évben, de többen csak 1-1 versenyre kaptak helyet a „Jobb 1”-ben. 1996-tól rendez amatőr autóversenyt, 1999-től már Rallye Sprint Bajnokság néven sorozatot. Erről és a versenyzői múltjáról beszélgettünk Balatonyi Árpáddal.

Mostanában ritkán látunk a versenypályákon, akkor is leginkább rendezőként.

– Legutóbb jó barátommal, Kirsching Janival mentünk tavaly a zágrábi Santa Domenica Rallye Show-n. Jani sokat segít versenyzésben, rendezésben. Jön, megy, intézkedik, nyugodtan rá lehet bízni bármit. Köszönet neki! 2013-tól ritkábban indulok ralisprintben, bár előtte sem túl sok sprinten mentem. Koromnál fogva sajnos a lendület is apad, de persze, szeretnék többet a versenyautómban ülni, ám sok időt vesz el versenyeink rendezése, de egy-két versenyen szeretnék még indulni, idén csak egyszer ültem a VFTS – ben.

– Nyilván hónapokkal előtte már dolgozik a Balatonyi Rallye Team, hogy rendben legyen minden engedély.

– Egy A4-es oldal nem elég felírnom az elintézendőket, és sokszor ütközünk falakba az engedélyeztetés során, de nem adjuk fel. Köszönet a BRT csapatnak, derekasan kiveszik a részüket a munkából! Pécs környékén nem találunk már új pályát, sőt a régiekből is sajnos lemorzsolódik. Ezért próbálkozunk a környező megyékben is. Egy barátom invitálására jutottam el Porrogszentkirályra, ahol örömmel fogadtak minket. Idén már csak ezt az egy versenyt rendezzük meg.

– Látjuk, a mai Lada VFTS-ek már nem azok, mint a hőskorban.

– Túl nagy motorok és fékek, szekvencális váltók, más típusú futómű-hidak, agyonkönnyített kasznik: ma már nem divat eredeti, homológ VFTS-t építeni. Engedélyezik ugyan az „öszvér” VFTS-t, csak így az eredetit kevésbé értékelik már, amiből, jó, ha 3-4 db akad még az országban. Az autóimat mindig magam építettem, szeretem tudni, miben ülök, s hogy van összerakva. A Somogyi Lali készítette 1.6-os homológ motor van benne, ami kb. 140-150 LE-s. Nincs agyon „hegyezve”, mivel nem szeretnék 2-3 havonta új motort építtetni. Homológ, „lenyomós” hosszú 1-es váltó, 4/7-es difivel, alumínium ajtók, polikarbonát ablakok, gyári fékek jellemzik.

web_2

– Krisztián fiadnak még jogsija sem volt, már vezetett versenyautót…

– Ma ez már nem újdonság… Mindenben segítem, ha időm engedi, hogy megbízható autóval álljanak rajthoz, ami hat év alatt tán kétszer állt meg. Az elmúlt két évben egy A 1.6-os Ladát hajtottak Kirsching Gáborral, Jani fiával, akinek vizsgái miatt nem sok idejük jutott a versenyzésre, de most a Bakonya Kupán Gálffy Dániel beugrós navigátorral a kategória 8. helyén végeztek.

web_1

– Árpádtető a kedvenc pályád. Mit kell tudni róla egy kezdőnek?

– Itt lakom közel hozzá, itt autóztam legtöbbet fiatal koromban, ha volt kis benzin a Ladában.  Megtanított mindenre, hisz van benne tempós és technikás rész egyaránt. Megjártuk sok- sok út menti árkát, partoldalát. Fontos a sok tréning. Minden apró bukkanót, gödröt, aszfaltminőség változást tudni, hol árnyékos az út, hol napos, mivel az aszfalt felolvadhat, vagy épp eső után vizes marad, és megváltozik a tapadás, ami hamar rumlihoz vezet. Ám kell improvizálni is, mivel az útviszonyok körről körre változnak. A murva felhordásokról nem is beszélve. Tréningből sosem elég. Ki kell használni a szabályok engedte lehetőségeket, hogy a lehető legtöbbet menjünk a szakaszon, és a legnagyobb odafigyeléssel írjuk meg az itinert.

 

Mecsek Rallye - szponzorok Mecsek Rallye - szponzorok
Új Ház Centrum - Az építőanyagok forrása