Aki meg akarja menteni az N1 H kategóriát

Miért kell megmenteni a ralisprint sorozat eme kategóriáját, és miért fontos ez annyira a megszállott ladások számára, hogy mozgalmat is indítsanak? Miért érdekes és  fontos egy gyárilag 70 lóerős, 50 évvel ezelőtti technikát képviselő szovjet autómárka az űrtechnikát felvonultató mai ralisportban? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ Rácz Tibor ladás sprintversenyzőtől.

Mit takar az N csoport, ki és miért hozta létre a „Mentsük meg az N1 H kategóriát” nevű Facebook-csoportot, és mi a célotok vele?
– Az N csoport lényege, hogy gyakorlatilag gyári szériás az autó, nagyon kevés átalakítás engedélyezett, ezért sokkal költségkímélőbb megépíteni és használni is, ezáltal – viccesen szólva – „N”agyon egyformák az autók. Komoly csatákat vívunk, sokszor tizedek döntenek a helyezésekről, de a legjobb, hogy a pályán ellenfelek vagyunk, egyébként barátok! Egymás kocsiját szereljük, ha kell, alkatrészeket, gumit adunk egymásnak kérdezés nélkül! Kategóriatársunk, Magyar Peti hozta létre a „mozgalmat”, mert idénre elég kevesen lettünk N-esek. Szeretnénk népes mezőnyben, jó hangulatban, tiszta feltételekkel játszani!

Milyen egy N1 H-s Lada, mennyit tud, mire képes?
– A motor1300 köbcentis, széria, azaz 70 lóerős. Gyári, 4 sebességes a váltó, széria a difi, utcai 165/65×13 gumikat használunk. Kis túlzással a kötelező biztonsági felszereléseken kívül 4 jó lengéscsillapító van egy jól felújított széria-Lada alatt. Tényleg gyenge, meg halk a nagy versenyautókhoz képest, de nagyon nagy élményt ad! Az emelkedő nem a barátunk, olyankor van idő beszélgetni, de lefelé vidám!

web_2

Mióta vagy Lada-megszállott?
– 2000 ben indultunk először amatőr ralin, Pécsett, a bétai pályán, Tóth Zolival felváltva navigáltunk egymásnak. Persze „vakon autóztunk”, fogalmunk sem volt semmiről, a 2101 Ladánkban a legnagyobb tuning az volt, hogy kifestettük a belsejét fehérre, de végig vigyorogtunk. Ott megfertőződtünk, nekünk az volt a kezdet! Pár évig versenyeztünk így, néha célba is értünk. Kipróbáltam a navigátorülést is néhány jó kezű srác mellett, tőlük is sokat tanultam. Jó időszak volt, de az igazi versenyzésünk 2007-ben kezdődött a Rallye Sprint Bajnokság N csoportjában. „Luxy”-val, vagyis Kovács Józsival vágtunk bele és nyertünk először versenyt, most Jankovics Rajmund navigátorom diktál és segít sok mindenben. Az elmúlt pár évben sok verseny végén álltunk a dobogó valamelyik fokán. Lettünk év végén a bajnokságban másodikak, ám kaptunk olyan különdíjakat és gratulációkat is, amelyek nekünk a második helynél is többet értek!

Idén két verseny után azonban már vezetitek a kategóriát…
– Igen, de talán csak szerencsénk volt eddig. Hogy így történt-e, ez is eldől hamarosan, hiszen mire ez a cikk megjelenik, addigra túl leszünk egy nagyon technikás, kacskaringós bakonyai aszfaltfutamon, ahol sok tehetséges párossal kell megmérkőznünk.

Hogy kell vezetni ezt az autót, úgy, mint régen a széria-Zsigulikat?
– A lényeg a lendület. Fékbetétre nem nagyon költünk. Laza talajon, vagy esőben a legjobb. A régi nagy pécsi volános versenyzők a példaképeink, Baranyában is sokan vannak, akiktől tanulhatunk. Jövőre megmutatnánk a Historic Bajnokságban is az N-est, ha kicsit bővül a támogatóink köre.

web_1

Mecsek Rallye - szponzorok Mecsek Rallye - szponzorok
Új Ház Centrum - Az építőanyagok forrása